Ordonanta nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii
Ordonanta nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii
(publicata in Monitorul Oficial nr. 39 din 31 ianuarie 2000) In temeiul dispozitiilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei si ale art. 1 lit. S pct. 2 din Legea nr. 206/1999 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante, Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1.
(1) Persoanele fizice si persoanele juridice care urmaresc desfasurarea unor activitati in
interes general sau in interesul unor colectivitati locale ori, dupa caz, in interesul lor
personal nepatrimonial pot constitui asociatii ori fundatii in conditiile prezentei ordonante.
(2) Asociatiile si fundatiile constituite potrivit prezentei ordonante sunt persoane juridice de
drept privat fara scop patrimonial.
(3) Partidele politice, sindicatele si cultele religioase nu intra sub incidenta prezentei
ordonante.
Art. 2.
Prezenta ordonanta are ca scop crearea cadrului pentru:
a) exercitarea dreptului la libera asociere;
b) promovarea valorilor civice, ale democratiei si statului de drept;
c) urmarirea realizarii unui interes general, local sau, dupa caz, de grup;
d) facilitarea accesului asociatiilor si fundatiilor la resurse private si publice;
e) parteneriatul dintre autoritatile publice si persoanele juridice de drept privat fara scop
patrimonial;
f) respectarea ordinii publice.
Art. 3.
Actele juridice de constituire a asociatiilor si fundatiilor, incheiate in conditiile prezentei
ordonante, sunt guvernate de legea civila.
CAPITOLUL II
Infiintarea asociatiilor si a fundatiilor
Sectiunea 1
Constituirea si inscrierea asociatiei
Art. 4.
Asociatia este subiectul de drept constituit de trei sau mai multe persoane care, pe baza unei
intelegeri, pun in comun si fara drept de restituire contributia materiala, cunostintele sau
aportul lor in munca pentru realizarea unor activitati in interes general, comunitar sau, dupa
caz, in interesul lor, personal nepatrimonial.
Art. 5.
(1) Asociatia dobandeste personalitate juridica prin inscrierea in Registrul asociatiilor si
fundatiilor aflat la grefa judecatoriei in a carei circumscriptie teritoriala isi are sediul.
(2) In temeiul dreptului constitutional la asociere, persoanele fizice se pot asocia fara a
constitui o persoana juridica atunci cand realizarea scopului propus permite aceasta.
Art. 6.
(1) In vederea dobandirii personalitatii juridice, asociatii incheie actul constitutiv si statutul
asociatiei, in forma autentica, sub sanctiunea nulitatii absolute.
(2) Actul constitutiv cuprinde, sub sanctiunea nulitatii absolute:
a) datele de identificare a asociatilor: numele sau denumirea si, dupa caz, domiciliul sau
sediul acestora;
b) exprimarea vointei de asociere si a scopului propus;
c) denumirea asociatiei;
d) sediul asociatiei;
e) durata de functionare a asociatiei – pe termen determinat, cu indicarea expresa a
termenului sau, dupa caz, pe termen nedeterminat;
f) patrimoniul initial al asociatiei; activul patrimonial, in valoare de cel putin dublul
salariului minim brut pe economie, la data constituirii asociatiei, este alcatuit din aportul in
natura si/sau in bani al asociatilor;
g) componenta nominala a celor dintai organe de conducere, administrare si control ale
asociatiei;
h) persoana sau persoanele imputernicite sa desfasoare procedura de dobandire a
personalitatii juridice;
i) semnaturile asociatilor.
(3) Statutul cuprinde, sub sanctiunea nulitatii absolute:
a) elementele prevazute la alin. (2), cu exceptia celor de la lit. g) si h);
b) explicitarea scopului si a obiectivelor asociatiei;
c) modul de dobandire si de pierdere a calitatii de asociat;
d) drepturile si obligatiile asociatilor;
e) categoriile de resurse patrimoniale ale asociatiei;
f) atributiile organelor de conducere, administrare si control ale asociatiei;
g) destinatia bunurilor, in cazul dizolvarii asociatiei, cu respectarea dispozitiilor art. 60.
(4) La autentificarea actului constitutiv si a statutului asociatiei se va prezenta dovada
eliberata de Ministerul Justitiei privind disponibilitatea denumirii noii asociatii.
Art. 7.
(1) Oricare dintre asociati, pe baza imputernicirii date in conditiile art. 6 alin. (2) lit. h),
poate formula o cerere de inscriere a asociatiei in Registrul asociatiilor si fundatiilor aflat la
grefa judecatoriei in a carei circumscriptie teritoriala urmeaza sa-si aiba sediul.
(2) Cererea de inscriere va fi insotita de urmatoarele documente:
a) actul constitutiv;
b) statutul asociatiei;
c) acte doveditoare ale sediului si patrimoniului initial.
Art. 8.
(1) Asociatia devine persoana juridica din momentul inscrierii ei in Registrul asociatiilor si
fundatiilor.
(2) In termen de 3 zile de la depunerea cererii de inscriere si a documentelor prevazute la
art. 7 alin. (2) judecatorul desemnat de presedintele instantei verifica legalitatea acestora si
dispune, prin incheiere, inscrierea asociatiei in Registrul asociatiilor si fundatiilor.
(3) O data cu efectuarea inscrierii, incheierea prin care s-a dispus inscrierea se comunica,
din oficiu, organului financiar local in a carui raza teritoriala se afla sediul asociatiei, pentru
evidenta fiscala, cu mentionarea numarului de inscriere in Registrul asociatiilor si
fundatiilor.
Art. 9.
(1) In cazul in care cerintele legale pentru constituirea asociatiei nu sunt indeplinite,
judecatorul, la expirarea termenului prevazut de art. 8 alin. (2), va cita, in camera de
consiliu, pe reprezentantul asociatiei, punandu-i in vedere, in scris, sa remedieze
neregularitatile constatate pana la termenul urmator, care nu va fi mai mare de o saptamana.
(2) Daca neregularitatile constatate privesc dispozitiile art. 37 alin. (2) din Constitutie,
pentru termenul fixat va fi citat si parchetul de pe langa instanta sesizata, caruia i se vor
comunica, in copie, cererea de inscriere impreuna cu actul constitutiv si statutul asociatiei.
In acest caz, punerea concluziilor de catre procuror este obligatorie.
Art. 10.
(1) In situatia in care, la termenul fixat, neregularitatile sunt inlaturate, judecatorul,
ascultand si concluziile procurorului, daca este cazul, va lua act despre aceasta prin
incheiere, dispunand inscrierea asociatiei in Registrul asociatiilor si fundatiilor.
(2) In cazul in care neregularitatile nu au fost inlaturate sau, desi legal citat, reprezentantul
asociatiei lipseste in mod nejustificat, judecatorul va respinge cererea de inscriere prin
incheiere motivata.
(3) Incheierile prevazute in acest articol se vor pronunta in cel mult 24 de ore de la
inchiderea dezbaterilor si se vor redacta in termen de cel mult 48 de ore de la pronuntare.
Art. 11.
(1) Incheierile de admitere sau de respingere a cererii de inscriere sunt supuse numai
recursului.
(2) In cazul in care procurorul nu a participat la solutionarea cererii, parchetului pe de langa
instanta sesizata i se vor comunica si copii de pe actul constitutiv si de pe statutul asociatiei,
impreuna cu incheierea de admitere ori de respingere a cererii de inscriere, dupa caz.
(3) Termenul de recurs este de 5 zile si curge de la data pronuntarii, pentru cei care au fost
prezenti, si de la data comunicarii, pentru cei care au lipsit.
(4) Recursul se solutioneaza cu citarea partilor, in camera de consiliu, de urgenta si cu
precadere. Dispozitiile art. 10 alin. (3) cu privire la pronuntarea si redactarea hotararii se
aplica in mod corespunzator.
Art. 12.
(1) Inscrierea in Registrul asociatiilor si fundatiilor, in conformitate cu art. 8, se efectueaza
in ziua ramanerii irevocabile a incheierii de admitere, eliberandu-se, la cerere,
reprezentantului asociatiei sau mandatarului acesteia, un certificat de inscriere care va
cuprinde: denumirea asociatiei, sediul acesteia, durata de functionare, numarul si data
inscrierii in Registrul asociatiilor si fundatiilor.
(2) In relatiile cu tertii dovada personalitatii juridice se face cu certificatul de inscriere.
Art. 13.
(1) Asociatia isi poate constitui filiale, ca structuri teritoriale, cu un numar minim de 3
membri, organe de conducere proprii si un patrimoniu distinct de cel al asociatiei.
(2) Filialele sunt entitati cu personalitate juridica, putand incheia, in nume propriu, acte
juridice de administrare si de conservare, in conditiile stabilite de asociatie prin actul
constitutiv al filialei. Ele pot incheia acte juridice de dispozitie, in numele si pe seama
asociatiei, numai pe baza hotararii prealabile a consiliului director al asociatiei.
(3) Filiala se constituie prin hotararea autentificata a adunarii generale a asociatiei.
Personalitatea juridica se dobandeste de la data inscrierii filialei in Registrul asociatiilor si
fundatiilor.
(4) In vederea inscrierii filialei, reprezentantul asociatiei va depune cererea de inscriere,
impreuna cu hotararea de constituire a filialei si cu actele doveditoare ale sediului si
patrimoniului initial, la judecatoria in a carei circumscriptie teritoriala urmeaza sa-si aiba
sediul filiala. Dispozitiile art. 9-12 sunt aplicabile in mod corespunzator.
Art. 14.
Daca asociatia, prin natura scopului sau obiectivelor propuse, urmeaza sa desfasoare
activitati pentru care, potrivit legii, sunt necesare autorizatii administrative prealabile,
aceste activitati nu vor putea fi initiate, sub sanctiunea dizolvarii pe cale judecatoreasca,
decat dupa obtinerea autorizatiilor respective.
Sectiunea a 2-a
Constituirea si inscrierea fundatiei
Art. 15.
(1) Fundatia este subiectul de drept infiintat de una sau mai multe persoane care, pe baza
unui act juridic intre vii ori pentru cauza de moarte, constituie un patrimoniu afectat, in mod
permanent si irevocabil, realizarii unui scop de interes general sau, dupa caz, comunitar.
(2) Activul patrimonial initial al fundatiei trebuie sa includa bunuri in natura sau in
numerar, a caror valoare totala sa fie de cel putin 100 de ori salariul minim brut pe
economie, la data constituirii fundatiei.
(3) Prin derogare de la prevederile alin. (2), in cazul fundatiilor al caror scop exclusiv, sub
sanctiunea dizolvarii pe cale judecatoreasca, este efectuarea operatiunilor de colectare de
fonduri care sa fie puse la dispozitia altor asociatii sau fundatii, in vederea realizarii de
programe de catre acestea din urma, activul patrimonial initial poate avea o valoare totala
de cel putin 20 de ori salariul minim brut pe economie.
Art. 16.
(1) In vederea dobandirii personalitatii juridice, fondatorul sau, dupa caz, fondatorii incheie
actul constitutiv si statutul fundatiei, in forma autentica, sub sanctiunea nulitatii absolute.
(2) Actul constitutiv al fundatiei cuprinde, sub sanctiunea nulitatii absolute:
a) datele de identificare a fondatorului sau, dupa caz, a fondatorilor: numele sau denumirea
si, dupa caz, domiciliul sau sediul acestora;
b) scopul fundatiei;
c) denumirea fundatiei;
d) sediul fundatiei;
e) durata de functionare a fundatiei – pe termen determinat, cu indicarea expresa a
termenului sau, dupa caz, pe termen nedeterminat;
f) patrimoniul initial al fundatiei;
g) componenta nominala a celor dintai organe de conducere, administrare si control ale
fundatiei ori regulile pentru desemnarea membrilor acestor organe;
h) persoana sau persoanele imputernicite sa desfasoare procedura de dobandire a
personalitatii juridice;
i) semnaturile fondatorului sau, dupa caz, ale fondatorilor.
(3) Statutul cuprinde, sub sanctiunea nulitatii absolute:
a) elementele prevazute la alin. (2), cu exceptia celor de la lit. g) si h);
b) explicitarea scopului si a obiectivelor fundatiei;
c) categoriile de resurse patrimoniale ale fundatiei;
d) atributiile organelor de conducere, administrare si control ale fundatiei;
e) procedura de desemnare si de modificare a componentei organelor de conducere,
administrare si control, pe parcursul existentei fundatiei;
f) destinatia bunurilor, in cazul dizolvarii fundatiei, cu respectarea dispozitiilor art. 60.
Art. 17.
(1) Fundatia dobandeste personalitate juridica prin inscrierea sa in Registrul asociatiilor si
fundatiilor aflat la grefa judecatoriei in a carei circumscriptie teritoriala isi are sediul.
(2) Cererea de inscriere va fi insotita de urmatoarele documente:
a) actul constituiv;
b) statutul;
c) acte doveditoare ale sediului si patrimoniului initial.
(3) Dispozitiile art. 6 alin. (4), art. 7 alin. (1), art. 8-12 si art. 14 se aplica in mod
corespunzator.
Art. 18.
(1) Fundatia isi poate constitui filiale, ca structuri teritoriale, pe baza hotararii autentificate
a consiliului director, prin care le este alocat cate un patrimoniu.
(2) Filiala este condusa de un consiliu director propriu, alcatuit din cel putin 3 membri.
(3) Dispozitiile art. 13 alin. (2) si (4) se aplica in mod corespunzator.
Art. 19.
(1) Mostenitorii si creditorii personali ai fondatorilor au fata de fundatie aceleasi drepturi ca
si in cazul oricarei alte liberalitati facute de fondator.
(2) Dupa inscrierea fundatiei in Registrul asociatiilor si fundatiilor, nici fondatorii si nici
mostenitorii lor nu pot revoca actul constitutiv. De asemenea, dupa inscriere, actul
constitutiv nu mai poate fi atacat nici de catre creditorii personali ai fondatorilor.
(3) Daca fundatia dobandeste personalitate juridica dupa decesul fondatorului, efectele
liberalitatilor facute de acesta in favoarea fundatiei, anterior constituirii ei, se vor produce
de la data actului constitutiv, pentru fundatiile infiintate prin acte intre vii, si de la data
mortii testatorului, pentru fundatiile infiintate prin testament.
CAPITOLUL III
Organizarea si functionarea asociatiilor si a fundatiilor
Sectiunea 1
Organizarea si functionarea asociatiei
Art. 20.
Organele asociatiei sunt:
a) adunarea generala;
b) consiliul director;
c) cenzorul sau, dupa caz, comisia de cenzori.
Art. 21.
(1) Adunarea generala este organul de conducere, alcatuit din totalitatea asociatilor.
(2) Competenta adunarii generale cuprinde:
a) stabilirea strategiei si a obiectivelor generale ale asociatiei;
b) aprobarea bugetului de venituri si cheltuieli si a bilantului contabil;
c) alegerea si revocarea membrilor consiliului director;
d) alegerea si revocarea cenzorului sau, dupa caz, a membrilor comisiei de cenzori;
e) infiintarea de filiale;
f) modificarea actului constitutiv si a statutului;
g) dizolvarea si lichidarea asociatiei, precum si stabilirea destinatiei bunurilor ramase dupa
lichidare;
h) orice alte atributii prevazute in lege sau in statut.
(3) Schimbarea sediului poate fi hotarata de catre consiliul director, daca aceasta atributie
este prevazuta expres in statut.
(4) Adunarea generala se intruneste cel putin o data pe an si are drept de control permanent
asupra organelor prevazute la art. 20 lit. b) si c).
(5) Regulile privind organizarea si functionarea adunarii generale se stabilesc prin statut.
Art. 22.
(1) Asociatul care, intr-o anumita problema supusa hotararii adunarii generale, este interesat
personal sau prin sotul sau, ascendentii sau descendentii sai, rudele in linie colaterala sau
afinii sai pana la gradul al patrulea inclusiv nu va putea lua parte la deliberare si nici la vot.
(2) Asociatul care incalca dispozitiile alin. (1) este raspunzator de daunele cauzate
asociatiei daca fara votul sau nu s-ar fi putut obtine majoritatea ceruta.
Art. 23.
(1) Hotararile luate de adunarea generala, in limitele legii, ale actului constitutiv si/sau ale
statutului sunt obligatorii chiar si pentru asociatii care nu au luat parte la adunarea generala
sau au votat impotriva.
(2) Hotararile adunarii generale, contrare legii, actului constitutiv sau dispozitiilor cuprinse
in statut, pot fi atacate in justitie de catre oricare dintre asociatii care nu au luat parte la
adunarea generala sau care au votat impotriva si au cerut sa se insereze aceasta in procesulverbal
de sedinta, in termen de 15 zile de la data cand au luat cunostinta despre hotarare sau
de la data cand a avut loc sedinta, dupa caz.
(3) Cererea de anulare se solutioneaza in camera de consiliu de catre judecatoria in
circumscriptia careia asociatia isi are sediul. Hotararea instantei este supusa numai
recursului.
Art. 24.
(1) Consiliul director asigura punerea in executare a hotararilor adunarii generale. El poate
fi alcatuit si din persoane din afara asociatiei, in limita a cel mult o patrime din componenta
sa.
(2) In exercitarea competentei sale, consiliul director:
a) prezinta adunarii generale raportul de activitate pe perioada anterioara, executarea
bugetului de venituri si cheltuieli, bilantul contabil, proiectul bugetului de venituri si
cheltuieli si proiectul programelor asociatiei;
b) incheie acte juridice in numele si pe seama asociatiei;
c) aproba organigrama si politica de personal ale asociatiei, daca prin statut nu se prevede
altfel;
d) indeplineste orice alte atributii prevazute in statut sau stabilite de adunarea generala.
(3) Regulile generale privind organizarea si functionarea consiliului director se stabilesc
prin statut. Consiliul director isi poate elabora un regulament intern de functionare.
(4) Nu poate fi membru al consiliului director, iar daca era, pierde aceasta calitate orice
persoana care ocupa o functie de conducere in cadrul unei institutii publice, daca asociatia
respectiva are ca scop sprijinirea activitatii acelei institutii publice.
Art. 25.
Dispozitiile art. 22 se aplica in mod corespunzator si membrilor consiliului director.
Deciziile consiliului director, contrare legii, actului constitutiv sau statutului asociatiei pot
fi atacate in justitie, in conditiile prevazute la art. 23.
Art. 26.
Consiliul director poate imputernici una sau mai multe persoane cu functii executive,
inclusiv persoane care nu au calitatea de asociat ori sunt straine de asociatie, pentru a
exercita atributiile prevazute la art. 24 alin. (2) lit. b) si d).
Art. 27.
(1) Controlul financiar intern al asociatiei este asigurat de un cenzor.
(2) Pentru asociatiile cu mai mult de 100 de membri inscrisi pana la data intrunirii ultimei
adunari generale, controlul financiar intern se exercita de catre o comisie de cenzori.
(3) In realizarea competentei sale cenzorul sau, dupa caz, comisia de cenzori:
a) verifica modul in care este administrat patrimoniul asociatiei;
b) intocmeste rapoarte si le prezinta adunarii generale;
c) poate participa la sedintele consiliului director fara drept de vot;
d) indeplineste orice alte atributii prevazute in statut sau stabilite de adunarea generala.
(4) Comisia de cenzori este alcatuita dintr-un numar impar de membri, din care majoritatea
este formata din asociati. Membrii consiliului director nu pot fi cenzori.
(5) Regulile generale de organizare si functionare ale comisiei de cenzori se aproba de
adunarea generala. Comisia de cenzori isi poate elabora un regulament intern de
functionare.
Sectiunea a 2-a
Organizarea si functionarea fundatiei
Art. 28.
Organele fundatiei sunt:
a) consiliul director;
b) cenzorul sau, dupa caz, comisia de cenzori.
Art. 29.
(1) Consiliul director al fundatiei este organul de conducere si de administrare al acesteia.
(2) Consiliul director asigura realizarea scopului si obiectivelor fundatiei, exercitand
urmatoarele atributii:
a) stabilirea strategiei generale si a programelor fundatiei;
b) aprobarea bugetului de venituri si cheltuieli si a bilantului contabil;
c) alegerea si revocarea cenzorului sau, dupa caz, a membrilor comisiei de cenzori;
d) infiintarea de filiale;
e) incheierea de acte juridice, in numele si pe seama fundatiei;
f) executarea bugetului de venituri si cheltuieli;
g) aprobarea organigramei si a strategiei de personal ale fundatiei;
h) modificarea statutului fundatiei;
i) indeplinirea oricaror alte atributii prevazute in lege sau in statut.
(3) Regulile generale privind organizarea si functionarea consiliului director se stabilesc
prin statut. Consiliul director isi poate elabora un regulament intern de functionare.
(4) Dispozitiile art. 22 si 24 alin. (4) se aplica in mod corespunzator si in ceea ce priveste
membrii consiliului director.
Deciziile contrare legii, actului constitutiv sau statutului fundatiei pot fi atacate in justitie,
in conditiile prevazute la art. 23, de fondator sau de oricare dintre membrii consiliului
director care a lipsit sau a votat impotriva si a cerut sa se insereze aceasta in procesul-verbal
de sedinta.
(5) Schimbarea scopului fundatiei se face numai de catre fondator sau de majoritatea
fondatorilor in viata. Daca nici unul dintre fondatori nu mai este in viata, schimbarea
scopului fundatiei se face numai cu intrunirea votului a patru cincimi din numarul
membrilor consiliului director.
(6) In toate cazurile, schimbarea scopului fundatiei se poate face numai daca acesta a fost
realizat in totalitate sau in parte ori daca acesta nu mai poate fi indeplinit.
(7) Prevederile art. 26 se aplica in mod corespunzator in privinta atributiilor prevazute la
alin. (2) lit. e) si i).
Art. 30.
(1) Consiliul director se compune din cel putin 3 membri desemnati de fondator sau, dupa
caz, de fondatori, la momentul constituirii fundatiei.
(2) In cazul in care, pe parcursul functionarii fundatiei, componenta consiliului director nu
se poate modifica in conditiile stabilite de statut, instanta prevazuta la art. 17 va desemna,
pe cale de ordonanta presedintiala, la cererea oricarei persoane interesate, persoanele care
vor intra in componenta consiliului director.
Art. 31.
(1) Comisia de cenzori este alcatuita dintr-un numar impar de membri. (2) Dispozitiile art.
27 se aplica in mod corespunzator.
Art. 32.
In cazul in care actul constitutiv nu cuprinde componenta nominala a celor dintai organe ale
fundatiei, ci numai regulile stabilite de fondatori pentru desemnarea membrilor acestora si
daca nici unul dintre fondatori nu mai este in viata la data constituirii fundatiei, dispozitiile
art. 30 alin. (2) se aplica in mod corespunzator.
CAPITOLUL IV
Modificarea actului constitutiv si a statutului asociatiei sau fundatiei
Art. 33.
(1) Modificarea actului constitutiv si/sau a statutului asociatiei se face prin inscrierea
modificarii in Registrul asociatiilor si fundatiilor aflat la grefa judecatoriei in a carei
circumscriptie teritoriala isi are sediul asociatia, cu aplicarea corespunzatoare a prevederilor
art. 8-12.
(2) Cererea de inscriere a modificarii va fi insotita de procesul-verbal al adunarii generale,
in forma autentificata, iar in cazul modificarii sediului, de procesul-verbal al sedintei
consiliului director, in forma autentificata, in situatia prevazuta la art. 21 alin. (3).
(3) Demersurile pentru autentificarea procesului-verbal si inscrierea modificarii se
intreprind de consiliul director. Pentru efectuarea formalitatilor la notarul public nu este
necesara prezenta altor persoane decat aceea a membrilor consiliului director sau a unora
dintre ei, desemnati de adunarea generala ori de consiliul director, dupa caz.
(4) Mentiunea privitoare la schimbarea sediului se va opera, daca este cazul, atat in
Registrul asociatiilor si fundatiilor de la grefa judecatoriei in a carei circumscriptie se afla
vechiul sediu, cat si in Registrul asociatiilor si fundatiilor aflat la grefa judecatoriei in a
carei circumscriptie se afla noul sediu. In acest scop, o copie de pe incheierea prin care s-a
dispus schimbarea sediului va fi comunicata, din oficiu, judecatoriei in circumscriptia
careia asociatia urmeaza sa-si aiba noul sediu.
Art. 34.
Dispozitiile art. 33 se aplica in mod corespunzator in cazul modificarii actului constitutiv
si/sau a statutului fundatiei.
CAPITOLUL V
Federatia
Art. 35.
(1) Doua sau mai multe asociatii sau fundatii se pot constitui in federatie.
(2) Federatiile dobandesc personalitate juridica proprie si functioneaza in conditiile
prevazute de prezenta ordonanta pentru asociatiile fara scop patrimonial, conditii care li se
aplica in mod corespunzator, cu exceptiile stabilite in prezentul capitol.
(3) Cererea de inscriere se solutioneaza de tribunalul in circumscriptia caruia federatia
urmeaza sa isi aiba sediul.
Art. 36.
(1) Federatia devine persoana juridica din momentul inscrierii sale in Registrul federatiilor
aflat la grefa tribunalului prevazut la art. 35 alin. (3).
(2) Asociatiile sau fundatiile care constituie o federatie isi pastreaza propria personalitate
juridica, inclusiv propriul patrimoniu.
Art. 37.
In cazul dizolvarii federatiilor, daca nu se prevede altfel in statut, bunurile ramase in urma
lichidarii se transmit, in cote egale, catre persoanele juridice constituente.
CAPITOLUL VI
Asociatiile si fundatiile recunoscute ca fiind de utilitate publica
Art. 38.
(1) O asociatie sau o fundatie poate fi recunoscuta de Guvernul Romaniei ca fiind de
utilitate publica daca sunt intrunite cumulativ urmatoarele conditii:
a) activitatea acesteia se desfasoara in interes general sau comunitar, dupa caz;
b) functioneaza de cel putin 3 ani si a realizat o parte din obiectivele stabilite;
c) prezinta un raport din care sa rezulte desfasurarea unei activitati anterioare semnificative,
prin derularea unor programe ori proiecte specifice scopului sau, insotit de bilanturile si
bugetele de venituri si cheltuieli pe ultimii 3 ani;
d) valoarea activului patrimonial pe fiecare an in parte este cel putin egala cu valoarea
patrimoniului initial.
(2) Guvernul Romaniei poate, la propunerea autoritatii administrative competente, sa
acorde o dispensa de la indeplinirea conditiilor prevazute la alin. (1) lit. a) si b) daca:
a) asociatia sau fundatia solicitanta a rezultat din fuziunea a doua sau mai multe asociatii
sau fundatii preexistente; si,
b) fiecare dintre asociatiile sau fundatiile preexistente ar fi indeplinit cele doua conditii,
daca ar fi formulat solicitarea in mod independent.
Art. 39.
(1) Recunoasterea unei asociatii sau a unei fundatii de utilitate publica se face prin hotarare
a Guvernului. In acest scop, asociatia sau fundatia interesata adreseaza o cerere ministerului
sau organului de specialitate al administratiei publice centrale in a carui sfera de
competenta isi desfasoara activitatea.
(2) Conflictele de competenta aparute intre autoritatile publice prevazute la alin. (1) privind
inregistrarea cererii se solutioneaza, la sesizarea oricareia dintre parti, de catre Secretariatul
General al Guvernului, in termen de 5 zile de la data inregistrarii sesizarii.
(3) In vederea solutionarii conflictului, autoritatile publice prevazute la alin. (1) sunt
obligate sa puna la dispozitie Secretariatului General al Guvernului toate informatiile
necesare rezolvarii acestuia. Ordinul secretarului general al Guvernului este definitiv.
Art. 40.
(1) Autoritatea administrativa competenta este obligata sa examineze cererea si indeplinirea
conditiilor prevazute la art. 38 in termen de cel mult 60 de zile. In cazul in care constata
indeplinirea acestor conditii, aceasta va propune Guvernului Romaniei recunoasterea. In caz
contrar, autoritatea administrativa va transmite persoanei juridice solicitante un raspuns
motivat.
(2) In cel mult 90 de zile de la data depunerii cererii prevazute la alin. (1), Guvernul
Romaniei decide asupra propunerii de recunoastere. Daca propunerea se respinge, solutia
va fi comunicata asociatiei sau fundatiei de autoritatea administrativa la care s-a inregistrat
cererea de recunoastere.
Art. 41.
Recunoasterea utilitatii publice confera asociatiei sau fundatiei urmatoarele drepturi si
obligatii:
a) dreptul de a i se concesiona servicii publice fara caracter comercial, in conditiile legii;
b) dreptul preferential la resurse provenite din bugetul de stat si din bugetele locale;
c) dreptul de a mentiona in toate documentele pe care le intocmeste ca asociatia sau
fundatia este recunoscuta ca fiind de utilitate publica;
d) obligatia de a mentine cel putin nivelul activitatii si performantele care au determinat
recunoasterea;
e) obligatia de a comunica autoritatii administrative competente orice modificari ale actului
constitutiv si ale statutului, precum si rapoartele de activitate si bilanturile anuale;
autoritatea administrativa are obligatia sa asigure consultarea acestor documente de catre
orice persoana interesata;
f) obligatia de a publica, in extras, rapoartele de activitate si bilanturile anuale in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, precum si in Registrul national al persoanelor juridice
fara scop patrimonial.
Art. 42.
(1) Recunoasterea utilitatii publice se face pe durata nedeterminata.
(2) In cazul in care asociatia sau fundatia nu mai indeplineste una sau mai multe dintre
conditiile care au stat la baza recunoasterii utilitatii publice, Guvernul, la propunerea
autoritatii administrative competente sau a Ministerului Justitiei, va retrage actul de
recunoastere.
(3) Retragerea va interveni si in situatia neindeplinirii obligatiilor prevazute la art. 41.
(4) Imprejurarile prevazute la alin. (2) si (3) pot fi sesizate autoritatii administrative
competente, Ministerului Justitiei sau Guvernului, de catre orice alta asociatie sau fundatie
ori de catre orice autoritate sau institutie publica interesata.
Art. 43.
In cazul dizolvarii asociatiei sau fundatiei recunoscute ca fiind de utilitate publica, bunurile
ramase in urma lichidarii se vor repartiza, prin hotarare a Guvernului, catre alte asociatii ori
fundatii cu scop similar sau catre institutii publice.
Art. 44.
Litigiile referitoare la recunoasterea utilitatii publice a asociatiilor si fundatiilor interesate
se solutioneaza potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificarile
ulterioare.
Art. 45.
Dispozitiile prezentului capitol nu se aplica federatiilor, daca prin lege nu se dispune altfel.
CAPITOLUL VII
Veniturile
Art. 46.
(1) Veniturile asociatiilor sau federatiilor provin din:
a) cotizatiile membrilor;
b) dobanzile si dividendele rezultate din plasarea sumelor disponibile, in conditii legale;
c) dividendele societatilor comerciale infiintate de asociatii sau de federatii;
d) venituri realizate din activitati economice directe;
e) donatii, sponsorizari sau legate;
f) resurse obtinute de la bugetul de stat si/sau de la bugetele locale;
g) alte venituri prevazute de lege.
(2) Veniturile fundatiilor sunt cele prevazute la alin. (1) lit. b)-g).
Art. 47.
Asociatiile si fundatiile pot infiinta societati comerciale. Dividendele obtinute de asociatii si
fundatii din activitatile acestor societati comerciale, daca nu se reinvestesc in aceleasi
societati comerciale, se folosesc obligatoriu pentru realizarea scopului asociatiei sau
fundatiei.
Art. 48.
Asociatiile si fundatiile pot desfasura orice alte activitati economice directe, daca acestea au
caracter accesoriu si sunt in stransa legatura cu scopul principal al persoanei juridice.
CAPITOLUL VIII
Relatiile cu autoritatile publice
Art. 49.
(1) Autoritatile administratiei publice locale vor sprijini persoanele juridice constituite in
temeiul prezentei ordonante prin:
a) punerea la dispozitia acestora, in functie de posibilitati, a unor spatii pentru sedii, in
conditiile legii;
b) atribuirea, in functie de posibilitati, a unor terenuri in scopul ridicarii de constructii
necesare desfasurarii activitatii lor.
(2) Autoritatile administratiei publice locale intocmesc, la cererea persoanelor juridice
indreptatite, liste de prioritate pentru atribuirea imobilelor prevazute la alin. (1).
Art. 50.
Autoritatile publice sunt obligate sa puna la dispozitia asociatiilor, fundatiilor si federatiilor
informatiile de interes public, in conditiile legii.
Art. 51.
(1) In cadrul Camerelor Parlamentului, Presedintiei Romaniei, Secretariatului General al
Guvernului, institutiei Avocatul Poporului, autoritatilor administrative autonome,
ministerelor, al celorlalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale si
autoritatilor administratiei publice locale functioneaza structuri organizatorice pentru relatia
cu asociatiile si fundatiile.
(2) Autoritatile publice mentionate la alin. (1) se pot consulta cu reprezentantii asociatiilor
si fundatiilor care isi desfasoara activitatea in sfera lor de competenta, in vederea stabilirii
unor programe sau activitati comune.
Art. 52.
(1) Dupa constituirea lor, asociatiile, fundatiile si federatiile interesate vor solicita
autoritatilor administrative autonome, ministerelor, celorlalte organe de specialitate ale
administratiei publice centrale si autoritatilor administratiei publice locale sa fie luate in
evidenta acestora, in functie de domeniul in care activeaza.
(2) Autoritatile publice prevazute la alin. (1) sunt obligate sa tina evidenta asociatiilor si
fundatiilor care li s-au adresat in acest scop.
(3) Conflictele de competenta aparute intre autoritatile publice prevazute la alin. (1) privind
luarea in evidenta se solutioneaza, la cererea oricareia dintre parti, de catre Secretariatul
General al Guvernului in termen de 5 zile de la data sesizarii.
Dispozitiile art. 39 alin. (3) se aplica in mod corespunzator.
(4) In toate cazurile, Ministerul Justitiei va comunica, spre informare, autoritatiilor publice
competente prevazute la alin. (1) copii de pe hotararile judecatoresti ramase irevocabile,
precum si de pe inscrisurile doveditoare, in termen de 5 zile de la primirea documentelor
prevazute la art. 74.
Art. 53.
Litigiile nascute in legatura cu aplicarea dispozitiilor prezentului capitol se solutioneaza in
conformitate cu Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificarile ulterioare.
CAPITOLUL IX
Dizolvarea si lichidarea
Sectiunea 1
Dizolvarea
Art. 54.
(1) Asociatiile si federatiile se dizolva:
a) de drept;
b) prin hotararea judecatoriei sau a tribunalului, dupa caz;
c) prin hotararea adunarii generale.
(2) Fundatiile se dizolva:
a) de drept;
b) prin hotararea judecatoriei.
Art. 55.
(1) Asociatia se dizolva de drept prin:
a) implinirea duratei pentru care a fost constituita;
b) realizarea sau, dupa caz, imposibilitatea realizarii scopului pentru care a fost constituita,
daca in termen de 3 luni de la constatarea unui astfel de fapt nu se produce schimbarea
acestui scop;
c) imposibilitatea constituirii adunarii generale sau a constituirii consiliului director in
conformitate cu statutul asociatiei, daca aceasta situatie dureaza mai mult de un an de la
data la care, potrivit statutului, adunarea generala sau, dupa caz, consiliul director trebuia
constituit;
d) reducerea numarului de asociati sub limita fixata de lege, daca acesta nu a fost complinit
timp de 3 luni.
(2) Constatarea dizolvarii se realizeaza prin hotararea judecatoriei in a carei circumscriptie
se afla sediul asociatiei, la cererea oricarei persoane interesate.
Art. 56.
(1) Asociatia se dizolva, prin hotarare judecatoreasca, la cererea oricarei persoane
interesate:
a) cand scopul sau activitatea asociatiei a devenit ilicita sau contrara ordinii publice;
b) cand realizarea scopului este urmarita prin mijloace ilicite sau contrare ordinii publice;
c) cand asociatia urmareste un alt scop decat cel pentru care s-a constituit;
d) cand asociatia a devenit insolvabila;
e) in cazul prevazut la art. 14.
(2) Instanta competenta este judecatoria in circumscriptia careia asociatia isi are sediul.
Art. 57.
Asociatia se poate dizolva si prin hotararea adunarii generale. In termen de 15 zile de la
data sedintei de dizolvare, procesul-verbal, in forma autentica, se depune la judecatoria in a
carei circumscriptie teritoriala isi are sediul, pentru a fi inscris in Registrul asociatiilor si
fundatiilor.
Art. 58.
Fundatia se dizolva de drept in cazurile prevazute la art. 55 alin. (1) lit. a) si b), precum si in
situatia imposibilitatii constituirii consiliului director in conformitate cu statutul fundatiei,
daca aceasta situatie dureaza mai mult de un an de la data la care, potrivit statutului,
consiliul director trebuia constituit. Dispozitiile art. 55 alin. (2) se aplica in mod
corespunzator.
Art. 59.
Dizolvarea fundatiei prin hotarare judecatoreasca se face in conditiile art. 56, care se aplica
in mod corespunzator, precum si in cazul nerespectarii dispozitiilor art. 15 alin. (3).
Art. 60.
(1) In cazul dizolvarii asociatiei sau fundatiei, bunurile ramase in urma lichidarii nu se pot
transmite catre persoane fizice.
(2) Aceste bunuri pot fi transmise catre persoane juridice de drept privat sau de drept public
cu scop identic sau asemanator, printr-o procedura stabilita in statutul asociatiei sau al
fundatiei.
(3) Daca in termen de 6 luni de la terminarea lichidarii lichidatorii nu au reusit sa transmita
bunurile in conditiile alin. (2), precum si in cazul in care statutul asociatiei sau al fundatiei
nu prevede o procedura de transmitere a bunurilor ori daca prevederea este contrara legii
sau ordinii publice, bunurile ramase dupa lichidare vor fi atribuite de instanta competenta
unei persoane juridice cu scop identic sau asemanator.
(4) In cazul in care asociatia sau fundatia a fost dizolvata pentru motivele prevazute la art.
56 alin. (1) lit. a) – c), bunurile ramase dupa lichidare vor fi preluate de catre stat, prin
Ministerul Finantelor, sau, dupa caz, de comuna sau orasul in a carui raza teritoriala
asociatia sau fundatia isi avea sediul, daca aceasta din urma era de interes local.
(5) Data transmiterii bunurilor este cea a intocmirii procesului-verbal de predare-preluare,
daca prin acesta nu s-a stabilit o data ulterioara.
Sectiunea a 2-a
Lichidarea
Art. 61.
(1) In cazurile de dizolvare prevazute de art. 55, 56, 58 si 59, lichidatorii vor fi numiti prin
insasi hotararea judecatoreasca.
(2) In cazul dizolvarii prevazute de art. 57, lichidatorii vor fi numiti de catre adunarea
generala, sub sanctiunea lipsirii de efecte juridice a hotararii de dizolvare.
(3) In toate cazurile, mandatul consiliului director inceteaza o data cu numirea
lichidatorilor.
(4) Lichidatorii vor putea fi persoane fizice sau persoane juridice. Reprezentantii
permanenti – persoane fizice ale persoanei juridice lichidatoare – trebuie sa fie lichidatori
autorizati, in conditiile legii.
Art. 62.
(1) Imediat dupa intrarea lor in functie, lichidatorii vor face inventarul si vor incheia un
bilant care sa constate situatia exacta a activului si pasivului asociatiei sau ale fundatiei.
(2) Lichidatorii sunt obligati sa primeasca si sa pastreze registrele si orice alte acte ale
asociatiei sau fundatiei. De asemenea, ei vor tine un registru cu toate operatiunile lichidarii
in ordinea datei acestora.
(3) Lichidatorii isi indeplinesc mandatul sub controlul cenzorilor.
Art. 63.
(1) Lichidatorii sunt obligati sa continue operatiunile juridice in curs, sa incaseze creantele,
sa plateasca creditorii si, daca numerarul este insuficient, sa transforme si restul activului in
bani, procedand la vanzarea prin licitatie publica a bunurilor mobile si imobile.
(2) Lichidatorii pot realiza numai acele operatiuni noi care sunt necesare finalizarii celor
aflate in curs.
Art. 64.
(1) Suma cuvenita creditorului cunoscut care refuza sa primeasca plata creantei sale se va
consemna in contul sau.
(2) Daca plata creantei nu se poate face imediat sau atunci cand creanta este contestata,
lichidarea nu se va declara terminata inainte de a se garanta creditorii.
Art. 65.
In orice caz, lichidatorii nu pot incheia operatiunile si nu pot remite celor in drept contul
gestiunii decat dupa expirarea unui termen de 6 luni de la publicarea dizolvarii asociatiei
sau fundatiei.
Art. 66.
Lichidatorii raspund solidar pentru daunele cauzate creditorilor din culpa lor.
Art. 67.
Atat fata de asociatie sau fundatie, cat si fata de asociati sau, dupa caz, fondatori,
lichidatorii sunt supusi regulilor mandatului.
Art. 68.
(1) Dupa terminarea lichidarii, lichidatorii sunt obligati ca in temen de doua luni sa depuna
bilantul, registrul jurnal si un memorandum, declarand operatiunile de lichidare la Registrul
asociatiilor si fundatiilor al judecatoriei in a carei circumscriptie teritoriala isi are sediul
asociatia sau fundatia.
(2) Lichidatorii sunt obligati sa indeplineasca toate procedurile pentru publicarea lichidarii
si radierea asociatiei sau fundatiei din Registrul asociatiilor si fundatiilor.
(3) Publicarea lichidarii se face prin afisarea la usa instantei in a carei circumscriptie
teritoriala isi are sediul persoana juridica, in temen de doua luni de la terminarea lichidarii.
Art. 69.
Daca in termen de 30 de zile libere de la depunerea bilantului nu se inregistreaza nici o
contestatie, bilantul se considera definitiv aprobat si lichidatorii, cu autorizarea judecatoriei,
vor remite celor in drept bunurile si sumele ramase de la lichidare, impreuna cu toate
registrele si actele asociatiei sau fundatiei si ale lichidarii. Numai dupa aceasta lichidatorii
vor fi considerati descarcati si li se va elibera, in acest scop, un act constatator.
Art. 70.
(1) Contestatiile la bilantul lichidatorilor se pot formula de orice persoana interesata la
judecatoria in a carei circumscriptie teritoriala se afla sediul persoanei juridice lichidate.
(2) Toate contestatiile se solutioneaza printr-o singura hotarare. Sentinta pronuntata de
judecatorie este executorie si este supusa numai recursului.
(3) Dupa terminarea lichidarii, lichidatorii trebuie sa ceara radierea asociatiei sau fundatiei
din Registrul asociatiilor si fundatiilor.
Art. 71.
(1) Asociatia sau fundatia inceteaza a avea fiinta la data radierii din Registrul asociatiilor si
fundatiilor.
(2) Radierea se face in baza actului constatator eliberat lichidatorilor, in conditiile prevazute
la art. 69, prin care se atesta descarcarea acestora de obligatiile asumate.
Art. 72.
Dispozitiile prezentului capitol referitoare la dizolvarea si lichidarea asociatiilor si
fundatiilor se aplica, in mod corespunzator, si in privinta dizolvarii si lichidarii federatiilor.
Instanta competenta este tribunalul in a carui circumscriptie teritoriala se afla sediul
federatiei supuse dizolvarii si lichidarii.
CAPITOLUL X
Registrul national al persoanelor juridice fara scop patrimonial
Art. 73.
(1) Se constituie Registrul national al persoanelor juridice fara scop patrimonial – asociatii,
fundatii si federatii -, denumit in continuare Registrul national, in scopul evidentei
centralizate a acestora.
(2) Registrul national se tine de Ministerul Justitiei prin directia de specialitate.
Art. 74.
(1) In scopul constituirii si functionarii Registrului national, instantele judecatoresti sunt
obligate ca, din oficiu, sa comunice Ministerului Justitiei copii de pe hotararile judecatoresti
ramase irevocabile privind constituirea, modificarea si incetarea oricarei asociatii, fundatii
sau federatii, precum si de pe inscrisurile doveditoare, in termen de 3 zile de la data
ramanerii irevocabile a fiecarei hotarari judecatoresti.
(2) Asociatiile si fundatiile recunoscute ca fiind de utilitate publica sunt obligate sa
comunice Ministerului Justitiei, in extras, copii de pe rapoartele de activitate si bilanturile
anuale, insotite de dovada eliberata de Regia Autonoma „Monitorul Oficial” ca s-a solicitat
publicarea acestora si in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.
Art. 75.
(1) Registrul national al persoanelor juridice fara scop patrimonial este public.
(2) Ministerul Justitiei este obligat sa elibereze, pe cheltuiala persoanei solicitante, copii
certificate de pe inregistrarile efectuate in Registrul national si de pe inscrisurile
doveditoare.
(3) Inscrisurile prevazute la alin. (2) pot fi cerute si eliberate si prin corespondenta.
(4) Datele din Registrul national pot fi redate si arhivate si sub forma de inregistrari pe
microfilme si pe suporturi accesibile echipamentelor de prelucrare automata a datelor.
CAPITOLUL XI
Dispozitii speciale
Art. 76.
(1) Persoanele juridice straine fara scop patrimonial pot fi recunoscute in Romania, sub
conditia reciprocitatii, pe baza aprobarii prealabile a Guvernului, prin inscrierea in Registrul
asociatiilor si fundatiilor de la grefa Tribunalului Bucuresti, daca sunt valabil constituite in
statul a carui nationalitate o au, iar scopurile lor statutare nu contravin ordinii publice din
Romania.
(2) In acest scop, reprezentantii persoanelor juridice straine trebuie sa ataseze la cererea de
inscriere urmatoarele documente, in copii autentificate si traduceri legalizate:
a) actul de constituire in statul a carui nationalitate o au persoanele juridice straine;
b) statutul (in masura in care exista ca act de sine statator);
c) hotararea organului de conducere a acelei persoane juridice, prin care se solicita
recunoasterea in Romania;
d) statutul viitoarei reprezentante in Romania a acelei persoane juridice, cuprinzand
prevederi referitoare la sediu, la capacitatea juridica si la persoanele care reprezinta
persoana juridica straina;
e) hotararea Guvernului Romaniei de aprobare a cererii de recunoastere in Romania a
persoanei juridice solicitante.
(3) Dispozitiile art. 8-12 si ale art. 81 se aplica in mod corespunzator.
Art. 77.
(1) Asociatiile si fundatiile constituite ca persoane juridice romane de catre persoane fizice
sau juridice straine pot dobandi pe intreaga durata de functionare dreptul de proprietate si
orice alte drepturi reale asupra terenurilor necesare pentru realizarea scopului pentru care au
fost constituite.
(2) In cazul dizolvarii si lichidarii asociatiilor si fundatiilor prevazute la alin. (1),
lichidatorii au obligatia instrainarii terenurilor in termen de cel mult un an, numai catre
persoane care au capacitatea juridica de a dobandi astfel de bunuri. Termenul de un an se
calculeaza de la data ramanerii irevocabile a hotararii judecatoresti prin care se constata ori
se dispune dizolvarea sau, dupa caz, de la data hotararii de dizolvare voluntara.
(3) In cazul nerespectarii termenului de un an pentru instrainarea terenurilor prevazute la
alin. (2), instanta competenta va dispune vanzarea acestora prin licitatie publica.
(4) In toate cazurile, bunurile ramase dupa lichidare, inclusiv terenurile neinstrainate in
conditiile alin. (2) si (3) se atribuie cu respectarea dispozitiilor art. 60.
CAPITOLUL XII
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 78.
Prezenta ordonanta intra in vigoare in termen de 3 luni de la data publicarii in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 79.
In termenul prevazut la art. 78 Ministerul Justitiei:
a) va elabora si va adopta Regulamentul privind organizarea Registrului asociatiilor si
fundatiilor, Registrului federatiilor, precum si a Registrului national al persoanelor juridice
fara scop patrimonial, care va cuprinde si prevederi privind accesul la acest registru al
persoanelor juridice de drept public, al persoanelor juridice de drept privat, precum si al
persoanelor fizice;
b) va stabili forma si continutul certificatelor de inscriere prevazute la art. 12 alin. (1) si la
art. 17 alin. (3), precum si conditiile de eliberare a dovezii mentionate la art. 6 alin. (4).
Art. 80.
Dispozitiile Decretului nr.31/1954 privind persoanele fizice si persoanele juridice se aplica,
in mod corespunzator, si asociatiilor si fundatiilor, cu exceptia acelor dispozitii care sunt
contrare reglementarilor stabilite prin prezenta ordonanta.
Art. 81.
In privinta asociatiilor si fundatiilor care au calitatea de persoane juridice straine sunt si
raman aplicabile dispozitiile art. 43 si urmatoarele din Legea nr. 105/1992 cu privire la
reglementarea raporturilor de drept international privat.
Art. 82.
Cererile de autorizare a infiintarii asociatiilor, fundatiilor, federatiilor sau uniunilor de
persoane, aflate in curs de solutionare pe rolul instantelor de judecata legal investite la data
intrarii in vigoare a prezentei ordonante, vor continua sa fie solutionate de acele instante.
Art. 83.
(1) Asociatiile si fundatiile constituite, pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante,
in conditiile Legii nr. 21/1924 pentru persoanele juridice (Asociatii si Fundatii) isi pastreaza
personalitatea juridica legal dobandita. Acestor asociatii si fundatii li se aplica, de la data
intrarii in vigoare a prezentei ordonante, regimul juridic prevazut de aceasta.
(2) Uniunile, federatiile sau gruparile de persoane juridice, astfel cum sunt reglementate de
Legea nr. 21/1924, isi pastreaza personalitatea juridica si, de la data intrarii in vigoare a
prezentei ordonante, li se va aplica regimul juridic al federatiilor prevazut de aceasta din
urma.
Art. 84.
(1) In termen de 3 luni de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante registrele persoanelor
juridice, aflate la grefa tribunalelor in circumscriptiile carora functioneaza persoanele
juridice de drept privat prevazute de Legea nr. 21/1924 vor fi transmise judecatoriilor in ale
caror circumscriptii teritoriale acestea isi au sediul.
(2) In acelasi termen, registrele uniunilor si federatiilor, aflate la grefa curtilor de apel in
circumscriptiile carora functioneaza uniunile si federatiile prevazute de Legea nr. 21/1924,
vor fi transmise tribunalelor in circumscriptiile carora acestea isi au sediul.
(3) In vederea constituirii Registrului national prevazut la art. 73, in termenul mentionat la
alin. (1), instantele judecatoresti sunt obligate sa transmita Ministerului Justitiei copii de pe
registrele asociatiilor si fundatiilor, precum si de pe registrele uniunilor si federatiilor, aflate
la grefa acestora.
Art. 85.
Persoanele juridice de utilitate publica – asociatii, fundatii sau alte organizatii de acest fel
infiintate prin legi, ordonante, decrete-lege, hotarari ale Guvernului sau prin orice alte acte
de drept public nu intra sub incidenta prevederilor prezentei ordonante, ci raman supuse
reglementarilor speciale care stau la baza infiintarii si functionarii lor.
Art. 86.
Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga Legea nr. 21/1924 pentru
persoanele juridice (Asociatii si Fundatii), publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr.27 din 6 februarie 1924, cu modificarile ulterioare, precum si orice alte
dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
p. Ministru de stat, ministrul justitiei,
Flavius Baias,
secretar de stat
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Bucuresti, 30 ianuarie 2000.
Nr. 26.
Ordonanta nr. 37/2003 pentru modificarea si completarea O.G. nr. 26/2000
cu privire la asociatii si fundatii
(publicata in Monitorul Oficial nr. 62 din 1 februarie 2003)
In temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 1 pct. III. 9 din Legea nr. 680/2002 privind abilitarea Guvernului
de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
Art. I.
Ordonanta Guvernului nr.26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr.39 din 31 ianuarie 2000, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Alineatul (1) al articolului 1 va avea urmatorul cuprins:
„Art. 1.
(1) Persoanele fizice si persoanele juridice care urmaresc desfasurarea unor activitati de interes general sau in
interes comunitar ori, dupa caz, in interesul lor personal nepatrimonial pot constitui asociatii ori fundatii in
conditiile prezentei ordonante.”
2. Dupa articolul 1 se introduce un nou articol, articolul 11, cu urmatorul cuprins:
„Art. 11.
(1) In sensul prezentei ordonante, se considera a fi de interes general domenii ca: dezvoltarea economica,
culturala si sociala, promovarea si apararea drepturilor si libertatilor omului, promovarea sanatatii, educatiei,
stiintei, artelor, traditiilor, culturii, prezervarea monumentelor culturale, asistenta sociala, ajutorarea saracilor
si defavorizatilor, asistenta oamenilor dezavantajati fizic, a copiilor si a persoanelor in varsta, activitatea de
tineret, sporirea cunoasterii si participarii civice, protejarea mediului si naturii, sprijinirea religiei si valorilor
umane, sustinerea bunastarii sociale, sprijinirea lucrarilor publice si infrastructurii, sprijinirea sportului.
(2) Prin interes comunitar se intelege orice interes care este specific:
a) unei comunitati: cartier, localitate, unitate administrativ-teritoriala;
b) unui grup de persoane fizice sau persoane juridice care urmaresc un obiectiv comun sau au aceleasi opinii,
aceeasi cultura, orientare religioasa, sociala, profesionala si altele asemenea.”
3. Litera d) a articolului 2 va avea urmatorul cuprins:
„d) facilitarea accesului asociatiilor, fundatiilor si federatiilor la resurse private si publice;”
4. La articolul 6, dupa alineatul (4) se introduc doua noi alineate, alineatele (5) si (6), cu urmatorul cuprins:
„(5) Este interzisa utilizarea in denumirea asociatiilor a unor sintagme sau cuvinte specifice autoritatilor si
institutiilor publice ori unor profesii liberale sau altor activitati cu reglementari proprii.
(6) In cazul nerespectarii dispozitiilor alin. (5), Ministerul Justitiei va refuza eliberarea dovezii disponibilitatii
denumirii.”
5. La articolul 7 alineatul (2), dupa litera c) se introduce o noua litera, litera d), cu urmatorul cuprins:
„d) avizul ministerului sau organului de specialitate al administratiei publice centrale in a carui sfera de
competenta isi desfasoara activitatea.”
6. La articolul 17 alineatul (2), dupa litera c) se introduce o noua litera, litera d), cu urmatorul cuprins:
„d) avizul ministerului sau organului de specialitate al administratiei publice centrale in a carui sfera de
competenta isi desfasoara activitatea.”
7. Alineatul (3) al articolului 17 va avea urmatorul cuprins:
„(3) Dispozitiile art. 6 alin. (4)-(6), art. 7 alin. (1), art. 8-12 si 14 se aplica in mod corespunzator.”
8. Alineatul (3) al articolului 19 va avea urmatorul cuprins:
„(3) Daca fundatia dobandeste personalitate juridica dupa decesul fondatorului, efectele liberalitatilor facute
in favoarea fundatiei anterior constituirii ei se vor produce de la data actului constitutiv, pentru fundatiile
infiintate prin acte intre vii, si de la data mortii testatorului, pentru fundatiile infiintate prin testament.”
9. Alineatul (4) al articolului 27 va avea urmatorul cuprins:
„(4) Comisia de cenzori este alcatuita dintr-un numar impar de membri, din care majoritatea este formata din
asociati. Membrii consiliului director nu pot fi cenzori. Cel putin unul dintre cenzori trebuie sa fie contabil
autorizat sau expert contabil, in conditiile legii.”
10. Alineatul (6) al articolului 29 va avea urmatorul cuprins:
„(6) In toate cazurile schimbarea scopului fundatiei se poate face numai daca acesta a fost realizat in totalitate
sau in cea mai mare parte ori daca acesta nu mai poate fi indeplinit.”
11. Articolul 37 va avea urmatorul cuprins:
„Art. 37.
(1) In cazul dizolvarii federatiilor, daca nu se prevede altfel in lege sau in statut, bunurile ramase in urma
lichidarii se transmit, in cote egale, catre persoanele juridice constituente.
(2) Dispozitiile alin. (1) se aplica prin asemanare si in cazul retragerii din federatie a unei asociatii sau
fundatii.”
12. Titlul capitolului VI „Asociatiile si fundatiile recunoscute ca fiind de utilitate publica” va avea urmatorul
cuprins:
„CAPITOLUL VI
Asociatiile, fundatiile si federatiile recunoscute ca fiind de utilitate publica”
13. Articolul 38 va avea urmatorul cuprins:
„Art. 38.
(1) O asociatie sau fundatie poate fi recunoscuta de catre Guvernul Romaniei ca fiind de utilitate publica, daca
sunt intrunite cumulativ urmatoarele conditii:
a) activitatea acesteia se desfasoara in interes general sau comunitar, dupa caz, si functioneaza cel putin 3 ani,
anterior datei depunerii cererii privind recunoasterea statutului de utilitate publica;
b) a realizat majoritatea obiectivelor stabilite;
c) prezinta un raport de activitate din care sa rezulte desfasurarea unei activitati anterioare semnificative, prin
derularea unor programe ori proiecte specifice scopului sau, insotit de situatiile financiare anuale si de
bugetele de venituri si cheltuieli pe ultimii 3 ani anteriori datei depunerii cererii privind recunoastarea
statutului de utilitate publica;
d) valoarea activului patrimonial pe fiecare dintre cei 3 ani anteriori este cel putin egala cu valoarea
patrimoniului initial.
(2) Guvernul Romaniei, prin organul sau de specialitate, poate, la propunerea autoritatii administrative
competente, sa acorde o dispensa de la indeplinirea conditiilor prevazute la alin. (1) lit. a) si b), daca:
a) asociatia sau fundatia solicitanta a rezultat din fuziunea a doua sau mai multe asociatii ori fundatii
preexistente; si
b) fiecare dintre asociatiile sau fundatiile preexistente ar fi indeplinit cele doua conditii, daca ar fi formulat
solicitarea in mod independent.”
14. Dupa articolul 38 se introduce un nou articol, articolul 381, cu urmatorul cuprins:
„Art. 381.
Prin utilitate publica se intelege orice activitate care vizeaza atingerea unor scopuri benefice in domenii de
interes public general si/sau comunitar.”
15. La articolul 39, dupa alineatul (1) se introduce un alineat nou, alineatul (11), cu urmatorul cuprins:
„(11) Cererea prevazuta la alin. (1) va fi insotita, pe langa dovada indeplinirii conditiilor prevazute la art. 38
alin. (1), de urmatoarele documente:
a) copii de pe actul constitutiv si de pe statutul asociatiei sau fundatiei;
b) copie de pe dovada dobandirii personalitatii juridice;
c) dovada privind bonitatea asociatiei sau fundatiei, emisa de banca la care are deschis contul;
d) copie de pe dovada privind situatia juridica a sediului asociatiei si fundatiei;
e) numele si adresa persoanelor fizice, respectiv denumirea si sediul persoanelor juridice cu care asociatia sau
fundatia colaboreaza in mod frecvent in vederea realizarii obiectului sau de activitate pentru care aceasta
solicita recunoasterea statutului de utilitate publica.”
16. Alineatul (2) al articolului 39 va avea urmatorul cuprins:
„(2) Conflictele de competenta aparute intre autoritatile publice prevazute la alin. (1) privind inregistrarea
cererii se solutioneaza, la sesizarea oricareia dintre parti, de catre organul de specialitate din aparatul de lucru
al Guvernului care are competente in domeniul vietii asociative, in termen de 15 zile de la data inregistrarii
sesizarii. In cazul aparitiei unui conflict de competenta, perioada prevazuta pentru examinarea cererii de
recunoastere a utilitatii publice se prelungeste cu perioada necesara solutionarii acestui conflict.”
17. Alineatul (3) al articolului 39 va avea urmatorul cuprins:
„(3) In vederea solutionarii conflictului autoritatile publice prevazute la alin. (1) sunt obligate sa puna la
dispozitie organului de specialitate din aparatul de lucru al Guvernului toate informatiile necesare rezolvarii
acestuia. Ordinul conducatorului organului de specialitate din cadrul aparatului de lucru al Guvernului este
definitiv.”
18. Articolul 40 va avea urmatorul cuprins:
„Art. 40.
(1) Autoritatea administrativa competenta este obligata ca, in termen de 60 de zile, sa examineze cererea si
indeplinirea conditiilor prevazute de lege, inclusiv prin solicitarea de informatii de la persoanele fizice sau
persoanele juridice cu care asociatia sau fundatia colaboreaza in mod frecvent. In cazul in care constata
indeplinirea acestor conditii, autoritatea administrativa competenta va propune Guvernului Romaniei
recunoasterea. In caz contrar, aceasta va transmite persoanelor juridice solicitante un raspuns motivat, in
termen de 30 de zile de la data luarii deciziei.
(2) In cel mult 90 de zile de la data depunerii cererii prevazute la alin. (1), precum si a tuturor documentelor
necesare luarii deciziei, Guvernului Romaniei decide asupra propunerii de recunoastere. Daca propunerea se
respinge, solutia va fi comunicata asociatiei sau fundatiei de catre autoritatea administrativa la care s-a
inregistrat cererea de recunoastere, in termen de 120 de zile de la data depunerii cererii si a documentelor
necesare luarii deciziei.”
19. Dupa articolul 40 se introduce un nou articol, articolul 401, cu urmatorul cuprins:
„Art. 401.
La nivelul fiecarui minister sau al celorlalte organe ale administratiei publice centrale competente sa
examineze cererile pentru recunoasterea statutului de utilitate publica se vor adopta, in baza prezentei
ordonante, norme proprii care sa stabileasca si criteriile specifice de acordare a statutului, corespunzatoare
fiecarui domeniu de activitate.”
20. Litera b) a articolului 41 va avea urmatorul cuprins:
„b) dreptul la resurse provenite din bugetul de stat si din bugetele locale, dupa cum desfasoara activitati in
interes general sau al colectivitatilor locale, astfel:
1. de la bugetul de stat, prin bugetele ministerelor sau ale altor organe ale administratiei publice centrale in a
caror sfera de competenta isi desfasoara activitatea;
2. de la bugetele locale, in limita sumelor aprobate de consiliile locale.”
21. Litera f) a articolului 41 va avea urmatorul cuprins:
„f) obligatia de a publica in extras, in termen de 3 luni de la incheierea anului calendaristic, rapoartele de
activitate si situatiile financiare anuale in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, precum si in Registrul
national al persoanelor juridice fara scop patrimonial. Modelul extrasului situatiilor financiare se va aproba
prin ordin al ministrului finantelor publice.”
22. La articolul 41, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu urmatorul cuprins:
„(2) Sumele prevazute la alin. (1) lit. b) vor fi prevazute in bugetele anuale ale ministerelor, ale celorlalte
organe ale administratiei publice centrale sau ale consiliilor locale, dupa caz.”
23. Dupa articolul 41 se introduc doua articole noi, articolele 411 si 412, cu urmatorul cuprins:
„Art. 411.
(1) Asociatia sau fundatia recunoscuta ca fiind de utilitate publica isi deschide un cont bancar special pentru
resursele primite potrivit art. 41 alin. (1) lit. b), iar cheltuielile din aceste resurse se evidentiaza distinct.
(2) Sumele primite de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, planificate a se cheltui in cursul anului si
ramase neutilizate la finele anului in contul asociatiei sau al fundatiei, se restituie de catre aceasta la bugetele
de la care au fost primite, in primele 5 zile lucratoare ale anului urmator.
(3) Sumele alocate pentru proiecte ce se intind pe perioada a doi sau mai multi ani se vor reporta la finele
anului si vor putea fi folosite in continuare pentru destinatia pentru care au fost alocate initial.
(4) Modul de utilizare a sumelor acordate de la bugetul de stat sau de la bugetele locale este supus controlului,
potrivit legislatiei in vigoare.
Art. 412.
In cadrul aparatului de lucru al Guvernului functioneaza un organ de specialitate la nivel de departament, care
are urmatoarele atributii:
a) promoveaza si evalueaza politicile guvernamentale in domeniul vietii asociative si formuleaza recomandari
cu privire la acestea;
b) centralizeaza cererile privind recunoasterea statutului de utilitate publica;
c) solutioneaza conflictele de competenta prevazute la art. 39 alin. (2) si (3);
d) analizeaza anual activitatea asociatiilor si fundatiilor recunoscute ca fiind de utilitate publica.”
24. Alineatul (2) al articolului 42 va avea urmatorul cuprins:
„(2) In cazul in care asociatia sau fundatia nu mai indeplineste una sau mai multe dintre conditiile care au stat
la baza recunoasterii utilitatii publice, Guvernul, la propunerea autoritatii administrative competente sau a
Ministerului Justitiei, va retrage actul de recunoastere prin adoptarea unei hotarari in acest sens.”
25. Alineatul (4) al articolului 42 va avea urmatorul cuprins:
„(4) Imprejurarile prevazute la alin. (2) si (3) pot fi sesizate autoritatii administrative competente, Ministerului
Justitiei sau Guvernului de catre orice persoana fizica sau persoana juridica interesata.”
26. Articolul 45 va avea urmatorul cuprins:
„Art. 45.
(1) Dispozitiile prezentului capitol referitoare la conditiile recunoasterii statutului de utilitate publica, precum
si la drepturile si obligatiile asociatiilor sau fundatiilor recunoscute ca fiind de utilitate publica se aplica in
mod corespunzator si federatiilor.
(2) O federatie poate fi recunoscuta de Guvernul Romaniei ca fiind de utilitate publica daca cel putin doua
treimi din numarul asociatiilor si fundatiilor care o alcatuiesc sunt recunoscute ca fiind de utilitate publica.”
27. Articolul 47 va avea urmatorul cuprins:
„Art. 47.
Asociatiile, fundatiile si federatiile pot infiinta societati comerciale. Dividendele obtinute de asociatii, fundatii
si federatii din activitatile acestor societati comerciale, daca nu se reinvestesc in aceleasi societati comerciale,
se folosesc in mod obligatoriu pentru realizarea scopului asociatiei, fundatiei sau federatiei.”
28. Articolul 48 va avea urmatorul cuprins:
„Art. 48.
Asociatiile, fundatiile si federatiile pot desfasura orice alte activitati economice directe, daca acestea au
caracter accesoriu si sunt in stransa legatura cu scopul principal al persoanei juridice.”
29. Alineatul (1) al articolului 51 va avea urmatorul cuprins:
„Art. 51.
(1) In cadrul Camerelor Parlamentului, Administratiei Prezidentiale, aparatului de lucru al Guvernului,
institutiei Avocatul Poporului, autoritatilor administrative autonome, ministerelor, al celorlalte organe de
specialitate ale administratiei publice centrale si autoritatilor administratiei publice locale functioneaza
structuri pentru relatia cu mediul asociativ. Acolo unde asemenea structuri lipsesc, ele se vor constitui.”
30. Alineatul (2) al articolului 56 va avea urmatorul cuprins:
„(2) Instanta competenta sa hotarasca dizolvarea este judecatoria in circumscriptia careia asociatia isi are
sediul.”
Art. II.
Sintagma „bilant contabil” din cuprinsul Ordonantei Guvernului nr.26/2000 se inlocuieste cu sintagma
„situatii financiare anuale”.
Art. III.
Prezenta ordonanta intra in vigoare in termen de 30 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I.
Art. IV.
In termenul prevazut la art. III, fiecare minister sau organ al administratiei publice centrale competent va
adopta, in baza prezentei ordonante, norme proprii care sa stabileasca si criteriile specifice de acordare a
statutului, corespunzatoare fiecarui domeniu de activitate.
Art. V.
Ordonanta Guvernului nr.26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, cu modificarile si completarile aduse prin
prezenta ordonanta, va fi republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dupa aprobarea acestora de
catre Parlament, dandu-se textelor o noua numerotare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul justitiei,
Cristina Tarcea
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucuresti, 30 ianuarie 2003.
Nr. 37.